Mimo że Facebook nadal jest liderem w kontekście Social Media marketingu i większość firm zaczyna swoje działania reklamowe od założenia własnego fanpage’a, to na pewnych polach zdecydowanie ustępuje Instagramowi. Dzieje się tak przede wszystkim w tych branżach, w których istotny jest aspekt wizualny – uroda, moda, czy sport. Aby pomóc Wam w stworzeniu profesjonalnego wizerunku marki na Instagramie przygotowałem cykl artykułów o tym, jak wykorzystać potencjał Instagrama. Co jakiś czas na blogu będą pojawiały się nowe wpisy, w których omówię m.in. zasady funkcjonowania Insta, sposoby na tworzenie angażującego contentu, techniki pozyskiwania obserwujących, czy też metody jak to wszystko „spieniężyć”, czyli konwersje. Zatem zaczynamy!
Zainteresowania – Instagram stara się przewidzieć, jak bardzo użytkownikowi może spodobać się post, analizując jego wcześniejsze zachowanie. Prowadzone jest to przy wykorzystaniu specjalnie zaprogramowanych robotów, które poprzez skanowanie treści potrafią przewidzieć, czy te będą przez nas lubiane. To, w jaki sposób działają takie roboty może Wam przybliżyć chatbot stworzony na Messengerze przez BBC Tomorrow’s World. Sztuczna inteligencja dokonuje analizy zdjęcia i podpowiada nam, czy osiągniemy dobry wynik po jego publikacji.
Świeżość – Instagram mimo braku chronologii zwraca jednak uwagę na to, aby wyświetlane użytkownikom treści były aktualne.
Relacje – Instagram ocenia, jak bliska relacja łączy Cię z autorem treści. Większe znaczenie nadawane jest rzecz jasna osobom, z którymi często wchodziłeś w interakcje np. poprzez komentowanie ich postów lub wzajemne oznaczenia na zdjęciach.
Częstotliwość – Instagram chce pokazać użytkownikowi najlepsze posty, które pojawiły się od czasu jego ostatniej wizyty w aplikacji, dlatego im zagląda na Insta częściej, tym większa szansa, że akurat nasz post zobaczy w danej sesji.
Obserwowanie – Instagram wybiera posty wyświetlane na górze news feeda spośród tych, które publikują obserwowane przez nas osoby. Jeśli użytkownik obserwuje wiele osób, to procentowa szansa na to, że znajdziemy się na górze jego „ścianki” spada. Dodatkowo podczas scrollowania co jakiś czas pojawiają się sugestie postów osób spoza grona obserwujących oraz posty sponsorowane. Warto zatem, by śledzące nas osoby same nie obserwowały zbyt wielu innych kont, bo te robią nam konkurencję 🙂
Używanie – Ostatnim elementem jest to, czy użytkownik wchodzi na Instagram tylko na chwilę, aby przejrzeć kilka postów, czy też kopie głębiej, aby zobaczyć wszystko, co zostało opublikowane od momentu jego ostatniej wizyty.
Widzimy to, co… jest nam pokazane
Każdy użytkownik Instagrama, który spędził na korzystaniu z niego więcej niż kilka dni i obserwuje co najmniej kilkadziesiąt osób zdążył zapewne zauważyć, że godziny dodania postów podczas scrollowania nie układają się chronologicznie. Jest to wynik działania wprowadzonego przez twórców aplikacji algorytmu i, mimo wielu głosów domagających się przywrócenia pierwotnej wersji, Ci nie zamierzają niczego zmieniać. Julian Gutman – odpowiedzialny za Instagram Feed – zapytany o ten temat powiedział, że „aktualnie tego nie rozważają”. Najprawdopodobniej spowodowane jest to pozytywnymi wynikami zmiany. Użytkownicy spędzają teraz więcej czasu w aplikacji niż wtedy, gdy posty były wyświetlane chronologicznie.Instagram Feed – jak działa?
Czy tego chcemy, czy nie, Instagram i tak nie pokaże naszych postów wszystkim naszym obserwującym. Poprzez pewne działania możemy jednak wpłynąć na to, by dotarły one do jak największego grona odbiorców. Po tym, jak wokół sposobu wyświetlania treści powstało wiele mitów, przedstawiciele Facebooka (który jest właścicielem Instagrama) postanowili rozwiać wszelkie wątpliwości i wyjaśnili jak działa Feed. Podczas zorganizowanego spotkania dla reporterów, odkryli zasady sortowania wyświetlanych każdemu użytkownikowi postów.3 kluczowe parametry algorytmu Instagrama
Dla każdego użytkownika Instagrama tworzony jest spersonalizowany Feed, który powstaje na bazie jego wcześniejszych zachowań. Trzema najważniejszymi zmiennymi, na podstawie których algorytm Instagrama wybiera to, w jakiej kolejności widzimy posty są:
3 dodatkowe parametry, które zależą od naszego odbiorcy
Poza trzema składnikami, na które możemy wpływać Julian Gutman wskazał także te, na które autorzy publikacji nie mają wpływu. Dotyczą one niezwiązanych z reakcjami na nasze posty działaniami odbiorców, a są nimi: