35 marketingowych akronimów, które powinieneś znać!

35 marketingowych akronimów, które powinieneś znać!

35 marketingowych akronimów, które powinieneś znać!

  • akronimy, kampanie marketingowe, koszty, Strategia

W sieci można znaleźć wiele słowników z akronimami wykorzystywanymi m.in. przez pracowników dużych korporacji. Niektóre tytuły głośno krzyczą “150 marketingowych akronimów!” Ale po co to? – ja się pytam! Przecież większość z nich jest używana tak rzadko, że nawet gdy ktoś poświęci swój czas na naukę wszystkich, to i tak zapomni je do czasu, aż nadejdzie chwila, w której będzie mógł je wykorzystać.

Poniżej przedstawiam przefiltrowaną listę 35 akronimów, które pojawiają się najczęściej w trakcie mojej pracy w agencji marketingowej – czy to w komunikacji wewnętrznej, wykorzystaniu narzędzi, branżowej prasie, czy też w kontaktach z naszymi klientami. Resztą nie warto sobie moim zdaniem zaprzątać głowy 🙂

No to jedziemy…

Korpogadka

  • ASAP – czyli as soon as possible, co znaczy po prostu tak szybko, jak to możliwe, a tak naprawdę chcę to na już! 🙂
  • OMGO mój Boże! od angielskiego Oh my God!
  • WTF – czasem może wyrażać potężne zdziwienie, a czasem niezrozumienie pewnego tematu. Sam akronim nieco zmiękcza nam komunikat, gdyż nie wybrzmiewa w nim niecenzuralne słowo, które słyszymy w pełnej wersji – What The F**k?
  • AFK – tego nauczyłem się przede wszystkim z gier MMORPG (O! Kolejny akronim!), gdy musiałem odejść “za potrzebą” od klawiatury. Po powrocie do wspólnego przeżywania wirtualnych przygód z przyjaciółmi i odczytaniu wiadomości w stylu “Gdzie Ty k***a jesteś? Mamy misję!” to właśnie nim wyjaśniałem, że byłem away from keyboard.
  • BTW – gdy piszemy maila w konkretnej sprawie, ale przy okazji chcielibyśmy podpytać o pewien temat, to tym akronimem możemy poprzedzić nasze wtrącenie. Swoją drogą, nawiasem mówiąc… czyli angielskie by the way.

Gdy rozmawiamy o relacjach z klientami

  • USP – soki niewyprodukowane z koncentratu – to właśnie jest unikatowa propozycja sprzedaży (z ang. Unique Selling Proposition). Jest to czynnik, który ma wyróżnić nasz produkt na tle produktów konkurencyjnych. Może to być sama właściwość produktu lub też wykorzystywane w komunikacji hasło np. Think dif­fer­ent od Apple.
  • CRM – najczęściej pojawia się w kontekście narzędzi wspierających obsługę klientów. Customer Relationship Management to jednak nie tylko narzędzie, ale cały zestaw działań, procedur i technologii wykorzystywanych przez firmy do zarządzania i analizowania interakcji z klientami. Jego celem jest budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z klientami, które ma pomagać w generowaniu wzrostów sprzedaży.
  • CX – wrażenie użytkownika dotyczące kontaktu z marką nazywane jest Customer Experience. Załóżmy, że klient zobaczył reklamę na facebooku, która mu się spodobała (+). Następnie wszedł na fanpage, gdzie znalazł mnóstwo wartościowych treści (+). Kupił w sklepie online odzież termoaktywną, bo zaczyna biegać – zarówno infrastruktura sklepu, jak i design odzieży również bardzo mu się spodobał (++). Okazało się, że akurat trafił na wadliwą sztukę, która po 3 tygodniach rozeszła się na szwach. Zgłasza reklamację, a w odpowiedzi uzyskuje coś, czego przekaz jest mniej więcej taki: “Sorry, minęło 14 dni na zwrot i już nas nic nie obchodzi.” (-). Możemy być pewni, że taki klient już do nas nie wróci, nikomu nas nie poleci, a nawet może innym odradzać dokonanie zakupu w naszym sklepie.
  • B2B i B2C – obydwa określają relacje biznesowe pomiędzy partnerami. Pierwszy – Busines-To-Business oznacza, że obszar działania firmy skierowany jest do klientów biznesowych np. firma transportowa oferująca usługi firmom, które chcą przewieźć swój towar. Drugi – Business-To-Consumer – oznacza działanie w sferze obsługi klientów indywidualnych. Niektóre firmy mogą działać na różnych polach, czego przykładem są sieci telefoniczne z ofertą skierowaną zarówno do klientów indywidualnych, jak i do firm.
  • CSR – oznacza prowadzenie działań non-profit na rzecz społeczności. Przykładem działań w obszarze Corporate Social Responsibility może być np. akcja sadzenia drzew przez pracowników firmy produkującej artykuły papiernicze.

Bez ich znajomości nawet nie siadaj do strategii marketingowej

  • KPI – Tym akronimem określane są kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators). Pozwalają one ocenić to, na ile nasze działania są skuteczne.
  • ROI – wyobraźmy sobie, że Janusz inwestuje 1000 zł na zakładach bukmacherskich. Obstawia tzw. “pewniaczka” i wyciąga następnego dnia 1200 zł. Jego ROI w tym momencie będzie wynosiło 20%, gdyż jest wskaźnikiem zwrotu z inwestycji – Return On Investment.
  • SWOT – to nazwa jednej z najbardziej podstawowych i jednocześnie najefektywniejszych analiz marketingowych. Zawierają się w niej 4 elementy – mocne i słabe strony (strengths, weaknesses) oraz szanse i zagrożenia (opportunities, threats).
  • PEST – metoda służąca analizie warunków istniejących w makrootoczeniu przedsiębiorstwa. Odnosi się do 4 sfer: politycznej (political), ekonomicznej (economic), społeczno-kulturowej (social) oraz technologicznej (technological).
  • SMART – koncepcja określania celów, które w kontekście efektywnej ich realizacji powinny być: konkretne (Specific), mierzalne (Measurable), osiągalne (Achievable), realistyczne (Realistic) oraz określone w czasie (Time-bound).

Planujesz kampanię reklamową?

  • AD – czyli po prostu reklama – od advertisement.
  • POS – pochodzi od słów Point Of Sales, czyli wszelkiego rodzaju materiały dostępne w miejscu zakupu produktów – standy, rollupy, “potykacze”, lightboxy, makiety, stojaki z ulotkami, Wobblery i inne.
  • ATL i BTL – założenia strategii marketingowej, które mogą różnić się przede wszystkim kierunkiem komunikatu. Napisałem “mogą”, ponieważ w obecnych czasach granica pomiędzy Above The Line, czyli “ponad linią” oraz Below The Line oznaczającego “poniżej linii” mocno się zaciera. ATL oznaczało niegdyś niespersonalizowane komunikaty masowe np. reklama w radio, czy telewizji. Aktualnie nawet te są personalizowane do konkretnych grup np. reklamy kobiecych kosmetyków w obrębie programów, które te najchętniej oglądają. Do działań strategii BTL możemy zaliczyć to, co dotyczy określonych klientów np. ww. materiały POS, wszelkiego rodzaju promocje sprzedaży, sponsoringi itd.
  • SEO – to akronim od Search Engine Optimalisation, czyli optymalizacji stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Polega na usprawnieniu kodu źródłowego na stronie oraz treści, które się na niej znajdują.
  • SEM – to pojęcie szersze niż SEO, które oznacza Search Engine Marketing. Oprócz ww. optymalizacji pod kątem wyszukiwarek należy do niego zaliczyć wyświetlenia płatne (niżej wyjaśnione PPC).

W planowaniu kampanii online przydadzą się…

  • PPC – akronim od słów Pay Per Click, co oznacza, że płacimy za kliknięcie w wyświetlaną reklamę – link lub banner.
  • CTR – akronim znaczący Click Through Rate, który odnosi się do współczynnika kliknięć reklamy. CTR to stosunek między liczbą wyświetleń reklamy a liczbą kliknięć. Gdy 10 na 100 osób, które zobaczyły reklamę w nią klinie, to nasz CTR wynosi 10%.
  • CPC – współczynnik efektywności reklamy, który z języka angielskiego oznacza Cost Per Click. Jest to stosunek kosztów poniesionych na reklamę do liczby kliknięć.
  • CPL – podobnie jak powyższy czynnik, z tym, że odnoszący się nie do kliknięcia, a do pozostawienia danych osobowych w celu nawiązania kontaktu – z ang. Cost Per Lead.
  • UTM – to specjalne kodowanie linków przy pomocy określonych parametrów, które ułatwia analizowanie źródeł ruchu przez Google Analytics. Akronim oznacza Urchin Tracking Module.
  • CTA – określa się tak przyciski wzywające do działania (Call To Action) m.in. “Kup teraz!”, “Zobacz więcej!”, “Zapisz się!”, które często wyświetlane są razem z płatnymi reklamami na Facebooku, Instagramie, czy Insta Stories.

Social Media

  • DM – tak określane są  bezpośrednie wiadomości, które użytkownicy wysyłają do siebie na Instagramie. Ich rozwinięcie oznacza Direct Message.
  • RTM – gdy pojawia się temat poruszający społeczeństwo i chcemy odnieść się do tego na swoim profilu robimy “eRTeeMa”, czyli działanie Real Time Marketingowe.
  • API – najczęściej mamy z nim kontakt, gdy korzystamy z zewnętrznych narzędzi wspierających naszą pracę w social media np. do planowania publikacji, analizy wyników, generowania raportów itd. Akronim oznacza Application Programming Interface.
  • UGC – są to treści tworzone przez użytkowników, czyli tzw. User Generated Content, który można, a nawet zdecydowanie warto wykorzystywać w tworzeniu komunikacji na swoich profilach. Pozwalają one znacznie uczłowieczyć markę, co przekłada się na zaangażowanie użytkowników ceniących autentyczność.
  • ER – to nic innego jak wskaźnik zaangażowania użytkowników Social Media – Engagement Rate.
  • SII – stworzony przez NapoleonCat wskaźnik pomiaru aktywności użytkowników w Social Media. Social Interaction Index, bo tak brzmi jego pełna nazwa nadaje różne wagi poszczególnym aktywnościom. Na tej podstawie generuje wynik. Inaczej indexowane są polubienia, inaczej komentarze, a jeszcze inaczej np. posty użytkowników.
  • FOMO – to zjawisko, którym jest strach przed pominięciem przez nas informacji w Social Media. To właśnie Fear Of Missing Out motywuje nas do ciągłego sprawdzania powiadomień, czy przeglądania strumienia treści. Oby tylko nic istotnego nam nie umknęło!

0 Comments

Leave Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *